Manager Interne auditdienst CBR - Rijswijk

Introductie

In deze rol ben je eindverantwoordelijk voor de internal audit functie bij het CBR. Een auditfunctie die ertoe doet! Samen met je team van 4 auditcollega’s houd je de organisatie scherp op de belangrijkste uitdagingen. Ambitie, relevantie, maatwerk, breedte, IIA-gecertificeerd: allemaal kenmerken die van toepassing zijn op deze functie. 

Functie

Wat ga je doen?

Van de manager IAD wordt verwacht dat deze omgevingsbewust, vanuit een onafhankelijke rol bijdraagt aan het professionaliseren van de organisatie en processen. We vragen enerzijds oog voor de fase waarin de organisatie zich bevindt en de competenties op het juiste niveau tijdig te adviseren aan management en directie. Anderzijds wordt een sterke en onafhankelijke auditpositonering verwacht waarin management en directie scherp worden gehouden om bij te sturen en te acteren naar aanleiding van auditbevindingen en de follow-up hiervan te bewaken en te rapporteren.

Daarnaast is de manager in samenwerking met de afdeling Bestuur, Beleid en Juridische Zaken (BBJZ) en de divisies verantwoordelijk voor een effectieve beleidsontwikkeling, uitvoering en analyses op het gebied van (examen)fraude. Hiertoe heeft de manager zitting in de fraudecommissie CBR en laat deze onder protocol fraudeonderzoeken uitvoeren en rapporteert hierover.

Je stuurt een klein team (4 medewerkers) aan van auditors. Met de afdeling beoordeel je de effectiviteit en efficiency van de processen en adviseer je de directie en het management hoe zij risico’s kunnen beheersen. Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en tot uitvoering brengen van het auditjaarplan. Dit jaarplan sluit aan bij de ambities en risicobeheersing van het CBR. Je zorgt voor een vakinhoudelijk goede uitvoering van audits en adviezen en bespreekt de eindrapportages met het management en de directie. Ook heb je een rapportagelijn aan de voorzitter van de audit- en risicocommissie van de Raad van Toezicht. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies en bent een sparringpartner voor directie en management. Daarnaast vervul je tevens de rol van voorzitter fraudecommissie en stuur je vanuit deze rol ook het fraudemeldpunt aan. Het is een brede functie waarbij je je veel verdiept in inhoudelijke (vaak ook IT) processen en met je team een concrete bijdrage levert aan de doelstellingen van het CBR.

Jouw taken:

  • Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van het team en functioneert als vraagbaak;
  • Je bent verantwoordelijk voor de resultaten van het team, waarbinnen jij samenwerking en kennis(ontwikkeling) initieert en stimuleert;
  • Je stelt een risk based auditjaarplan op en zorgt voor de uitvoering hiervan;
  • Je brengt op basis van ‘root cause’ de problemen in kaart en komt met herkenbare verbetervoorstellen;
  • Je stelt met jouw collega’s bondige rapportages op voor management en directie;
  • Je levert een bijdrage aan het creëren van risicobewustzijn binnen de organisatie door niet alleen achteraf de procesbeheersing te beoordelen maar ook ‘aan de voorkant’ te adviseren over diverse vraagstukken;
  • Je bent onderdeel van het team en draagt zelf actief bij aan de audits en adviezen;
  • Je draagt zorg voor de continuïteit van de afhandeling van meldingen bij het fraudemeldpunt;
  • Je onderhoudt contacten met de relevante beroepsorganisaties, zoals het IIA of de NOREA.

Wat breng je mee?

Het CBR vraagt:

  • Een afgeronde WO-opleiding (bedrijfskunde of bedrijfseconomie) en een RO- of RA-titel. Een RE-titel daarnaast is geen must, wel een pré;
  • 10 tot 15 jaar relevante werkervaring op het gebied van (IT) Audit, Advies en Risicomanagement;
  • Ervaring als leidinggevende van “high professional” teams;
  • Kennis en affiniteit op het gebied van ICT, auditmethoden en data-analyses is een vereiste;
  • Ervaring met het beoordelen en auditen van grote (IT) projecten;
  • Goede communicatieve vaardigheden (mondeling en schriftelijk);
  • Iemand die analytisch sterk is en in staat is om conclusies goed te onderbouwen;
  • Goede sociale vaardigheden, waardoor je in staat bent om snel en makkelijk contacten te leggen met de business en de onderlinge belangen goed kan afwegen;
  • Integriteit staat voorop en de capaciteit om soft controls snel te signaleren;
  • Resultaatgericht, besluitvaardig, overtuigingskracht, inspireren en lef, zijn competenties die we graag zien.

Een assessment zal onderdeel uitmaken van de procedure.

Waar kom je terecht?

Het CBR is een uitvoeringsorganisatie (ZBO) van het ministerie van IenW en heeft als wettelijke taak het beoordelen van de rijvaardigheid en de medische geschiktheid van bestuurders, en de vakbekwaamheid van professionals in de sector transport en logistiek. In de komende jaren wil het CBR de omslag maken van uitvoerder naar publieke dienstverlener. Dit betekent investeren in de kwaliteit van de dienstverlening door de belangen van burgers en professionals als uitgangspunt te nemen bij de inrichting van de dienstverlening. Om deze ambitie waar te maken investeert het CBR in de fundamenten van de organisatie om deze daarmee toekomstbestendig te maken.

In dat kader heeft het CBR voor de komende jaren een forse opgave in het structureel op orde brengen van de interne beheersing. Hierbij wordt de organisatie verstevigd conform het “three lines” model. De grootste opgave zit in het versterken en toerusten van de eerste lijn op competenties met betrekking tot AO/IC, risicomanagement en procesbeheersing. Daarnaast wordt op centraal stafniveau een proportionele tweedelijns organisatie ingericht waar centrale expertise beschikbaar is en advisering en monitoring plaatsvindt. Dit plaatst de IAD in een zuivere derdelijns rol.

Datgene wat de functie te bieden heeft

Het CBR biedt jou:

  • Een uitdagende en impactvolle fulltime functie in een organisatie die volop in verandering is. Binnen een complexe omgeving met veel verantwoordelijkheid;
  • Een professionele en collegiale werkomgeving;
  • Een salaris van minimaal 5.058,79 Euro met een uitloop tot maximaal 7.664,72 Euro per maand en 8% vakantietoeslag;
  • Een eindejaarsuitkering van 8.33%;
  • Een werkweek van 37,5 uur;
  • Een uitstekende pensioenregeling bij het ABP;
  • Een ruime verlofregeling;
  • Een leaseauto.

Heb je interesse of wil je meer weten?

Als je interesse hebt, solliciteer dan via onze website. Of mail je CV en motivatie naar sander@arcpeople.nl. Voor meer informatie kan je ook eerst contact opnemen met Sander van Oosten, op nummer 06-18804323.

Niet voor jou, wel voor een andere topper?
Misschien past de rol je niet of ben je niet (actief) op zoek. Maar je wilt wel andere goede professionals aanbevelen? Dan horen wij graag van je. Natuurlijk stellen daar wat tegenover, dat hoort bij samenwerken. Als een tip leidt tot een plaatsing, dan belonen wij dat met onzeFindersfee.

Interesse in andere vacatures?
ARC People werkt voor aansprekende organisaties. Als je wilt weten voor welke posities wij nog meer werven, kijk dan bijonzevacatures. Je kan ons ook volgen opLinkedIn. Ofschrijf je in, dan blijf je ook op de hoogte. Solliciteer direct via onderstaande knop.